woensdag 3 april 2013

INSPIR PEOPLE : Peter L. van Uunen


Zoals ik al zei, ben ik een sprokkelaar, vooral als ik de natuur in trek. Ik vind het zalig om mezelf te omringen met de natuur en in het bijzonder met bomen. 
Momenteel speelt textuur een belangrijke rol in mijn foto's. Ik ben dan ook gericht op de textuur van boomschors, mossen & vergaan hout met bijhorende sporen van insecten. Waar de ene wandelaar op de paden blijft, ga ik de bossen in en kijk ik verder dan het begane pad. 

Afgelopen paasdagen ben ik samen met Peter L. van Uunen, een conceptualist, zoals hij zich noemt, op pad geweest in de buurt van Kalmthout. Ondanks de kou hebben we prachtige wandelingen gemaakt, op de Heide en in de bossen. 



Gepakt en gezakt met een thermos thee, lekkere koekjes, brood, een handzaag en een mes gingen we op pad op zoek naar dode, afgebroken takken. We sprokkelden ze voor verschillende doeleinden. Zoals dunne schijven Berkenstam die we zaagden om te gebruiken als onderzetters en Berkenschors om potjes van te maken. 



Andere takken gebruikte ik om decoraties van te maken, tevens zag ik mooie patronen op takken zodra ik de bast eraf deed.

   

Ik volgde Peter en leerde o.a. welke oude, dode berkenstammetjes geschikt zijn om van hun bast te ontdoen. Welke schors brandbaar is om een startend vuurtje brandend te houden. We hebben enkel gesprokkeld en geen vuur gemaakt. Dat doet hij enkel op de daarvoor toegestane plaatsen en zeker niet nu alles er zo droog bijstaat.


  

Peter verdiept zich in survivals, hij heeft kennis van de natuur en hoe deze optimaal en verantwoord voor levensonderhoud gebruikt kan worden. Het liefst gaat hij op pad met zijn drum, mondharmonica, vuurtas, handzaag en mes. Hij weet veel en in de natuur is hij op zijn best.

       

Ik zie hem als een sjamaan 'hij die weet', iemand die zich sterk verbonden is met de natuur. Hij heeft een bijzondere energie om zich heen.



We amuseerden ons en de tijd vloog voorbij. Ik voelde me dankbaar voor alles wat we tegenkwamen en heb prachtige foto's gemaakt van de omgeving en van Peter. 

  
Foto: © Peter L. van Uunen
Overige foto's: © Tania Maria Vanhoof

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het altijd tof om te weten wat jullie van de blog vinden. Feedback & tips zijn welkom!